Naslovna  |  Srbija  |  Trendovi  |  Ne čitaju se deklaracije proizvoda, potpisuje se nepročitano(AUDIO)
Povećaj veličinu slova Vrati na prvobitnu veličinu slova Samnji veličinu slova štampaj sfsštampaj
 

Pošalji prijatelju

Trendovi

15. 03. 2018. Užice

Autor: Jelena Penezić Izvor: Radio Luna

Ne čitaju se deklaracije proizvoda, potpisuje se nepročitano(AUDIO)

Potrošači su se u Srbiji prošle godine najviše žalili na obuću, potom na mobilne telefone, na belu tehniku, računare i IT opremu, na nameštaj, odeću i televizore.

Građani Zlatiborskog okruga češće, u odnosu na prethodne godine, prigovaraju na kvalitet roba i usluga.

Udruženje za zaštitu potrošača Užica beleži da je prošle godine u odnosu na pretprošlu za oko 25 do 30 odsto povećan broj prigovora i reklamacija na kvalitet robe i usluge.

Tačno 198 građana sa područja Zlatiborskog okruga se obratilo prošle godine Udruženju za zaštitu potrošača Užice sa zamerkama na kvalitet tehničkih proizvoda, bele tehnike i obuće. Žalili su se i na visoke račune javnih i javno komunalnih preduzeća, posebno o utrošku vode, električne energije, grejanja. Prigovarali su zbog usluga mobilnih i kablovskih operatera.

Građani su se najčešće žalili na robu, 80 odsto, dok se 20 odsto podnetih prigovora odnosilo na usluge.

-         Kada je o robi reč, najviše prigovora potoršača se odnosi na obuću, 30 posto, a na mobilne telefone 20 posto, navodi za RAM mrežu predsednik Udruženja za zaštitu potrošača Užice Milan Nikolić.

On dodaje da su stručne organizacije, kojima su trgovci slali reklamiranu robu na veštačenje, u oko 90 odsto slučajeva donosile odluke da reklamacije nisu opravdane.

-         Uz obrazloženja, na primer, da je mobilni telefon bio u dodiru sa vodom, da je fizički oštećen, da se lepak na obući odlepio jer je obuća stajala u vlažnoj sredini, da je nesaobraznost nastala zbog neadekvatnog održavanja i nošenja, navodi Nikolić, predsednik Udruženja za zaštitu potrošača Užica koje ocenjuje da se oko 70 odsto ukupnog broja prigovora odnosilo na, kako navodi Nikolić, nesaobraznost robe i usluga, odnosno na zamerku da roba nije odgovarala kvalitetu i drugim karakteristikama koje je prilikom prodaje trgovac prikazao potrošaču.

Građani sa područja Zlatborskog okruga su prošle godine podneli 132 reklamacije javnim i javno komunalnim preduzećima.

Žalili su se, u 90 odsto slučajeva, na visoke račune utroška vode, dok se deset odsto podnetih reklamacija odnosilo na manje temperature grejanja u stanovima i na zahteve za isključenje iz centralnog grejanja.

Nikolić kaže da su delimično bili opravdani prigovori, prema mišljenju Komisija za rešavanje reklamacija potrošača, formiranih u javnim i javno komunalnim preduzećima, u čijem su radu učestvovali i predstavnici Udruženja za zaštitu potrošača Užica.

-         U 85 odsto slučajeva su umanjivani računi u visini od 25 do 50 odsto. Kod većih računa su zaključivani reporgrami za plaćanje računa u ratama, kaže Milan Nikolić i navodi da je užičko udruženje potpisalo ugovore o poslovnoj saradnji sa pet javnih preduzeća u Užicu i sa pet javnih i javno komunalnih predzeća sa područja Čajetine, Bajine Bašte, Arilja i Mrčajevca.

Iz Udruženja za zaštitu potrošača Užice poručuju građanima da obrate pažnju na deklaracije, ličnu kartu svakog proizvoda.

-         Jer od toga zavisi dalji ishod reklamacija za nesrazmernost robe, kvalitet i rešavanje njihovih prigovora i reklamacija od strane trgovaca, objašnjava Nikolić i navodi da je većina uglavnom nezainteresovana za čitanje deklaracija, a manjina dovoljno informisana o pravima potrošača.

Da bi uputstva, zahteve za reklamaciju i obrasce trebalo čitati pre potpisivanja i kupovine robe, slaže se i tržišna inspekcija Zlatiborskog okruga koja prošle godine u Užicu beleži približno isti broj reklamacija kao i godinu dana ranije.

Podaci Sektora tržišne inspekcije pokazuju da je broj prijava potrošača u Srbiji smanjen u odnosu na 2016. godinu za 13,5 odsto. Taj sektor Ministarstva trgovine turizma i telekomunikacija je prošle godine primio oko 3 200 prijava potrošača na osnovu kojih su pokrenuti inspekcijski nadzori.

Novembra prošle godine, Udruženje za zaštitu potrošača Užica je dostavilo Ministarstvu trgovine i turizma predlog od devet tačaka kako bi se dopunio Zakon o zaštiti potročaša koji se primenjuje od 2014. godine. Predsednik užičkog udruženja Milan Nikolić kaže da država razmatra njihove, ali i predloge drugih udruženja i Nacionalne organizacije potrošača Srbije koji su osmišljeni u težnji da se podigne nivo svesti i edukacija građana o pravima i uspostavi potpuni sistem zaštite potrošača.

Svetski dan potrošača, 15. mart, ustanovile su Ujedinjene nacije 1983. godine u težnji da unaprede prava potrošača širom sveta.

Nema komentara.

Ostavi komentar

antiRobotImage