Naslovna  |  Srbija  |  TS: Funkcionerska kampanja dominira izborima
Povećaj veličinu slova Vrati na prvobitnu veličinu slova Samnji veličinu slova štampaj sfsštampaj
 

Pošalji prijatelju

Srbija

06. 02. 2018.

Autor: Radio Luna/Beta Izvor: Beta

TS: Funkcionerska kampanja dominira izborima

Iz Transparentnosti Srbije traže zakonsko uređenje koje bi suzbili funkcionersku kampanju i predlažu da se propiše šta je u kampanji dozvoljeno.

Dominantna odlika izbornih kampanja u Srbiji od 2012. do sada je takozvana funkcionerska kampanja, koja podrazumeva aktivnosti funkcionera na vlasti u predizbornom periodu koje se prikazuju kao njihov uobičajeni rad, a suštinski predstavljaju zloupotrebu javnih resursa za političku promociju, ocenjeno je u predstavljenom izveštaju Transparentnosti Srbije.

  Funkcionerska kampanja je izliv bliskosti prema đacima, pacijentima, gradilištima, semaforima, kravama, zebrama, stipendijama, crvenim trakama, pismima o namerama, koji državni funkcioneri na svim nivoima iskazuju od trenutka kada se raspišu izbori, kazao je saradnik Transparentnosti Srbije Zlatko Minić, posećajući da ta organizacija od 2012. godine u pet izbornih ciklusa prati funkcionersku izbornu kampanju.

U izveštaju Transparentnosti Srbije se navodi da funkcionerska kampanja može imati pozitivne finansijske efekte za stranke koje funkcioneri predstavljaju, ali i negativne efekte po javne finansije, kao i da takav oblik promocije nije svojstven samo jednoj partiji, razdoblju ili nivou vlasti.

U izveštaju TS, koji analizira pet prethodnih izbornih ciklusa, navodi se da vođenje funkcionerske kampanje nije regulisano i da u najvećem broju slučaja ne predstavlja kršenje zakona po važećim propisima. Kako je Minić dodao, problem postojanja funkcionerske kampanje uočili su i predstavnici OEBS-a, a pominje se i u izveštaju Evropske komisije o Srbiji.

Minić je objasnio da se funkcionerska kampanja može prepoznati jednostavnim postavljanjem pitanja da li je aktivnost koja je predstavljena u medijima u predizbornom periodu nešto što će biti bitno za dva meseca i kakav će biti efekat te aktivnosti, odnosno da li bi projekat funkcionisao da nije bilo javnog funkcionera.

Minić je kazao da je problem i što mediji o aktivnostima funkcionera u predizbornom periodu izveštavaju ne u izbornom bloku, već u gledanijem informativnom programu, pa na taj način partije sa kojima birači identifikuju te funkcionere dobijaju izuzetnu promociju.

-            Dosadašnji monitorinzi TS su pokazali i da mediji najčešće ne izveštavaju o samom dogadjaju ili njegovom značaju za lokalnu sredinu ili državu, već šta je funkcioner radio i rekao, kazao je Minić.  To, prema njegovim rečima, u materijalnom smislu može da znači da takav vid promocije može da vam umanji troškove za reklamu, što je već pokazano na izborima još 2014. godine.

Razlog za takvo stanje nije neznanje medija, dodao je on, već duboka zavisnost medija, odnosno ekonomskih centara moći od političara i funkcionera.

-           Funkcionerske kampanje ima svuda u svetu, ali nema ovakav medijski tretman kao u Srbiji, rekao je Minić navodeći da je ovde najčešće glavna vest šta je neko kazao ili ocenio prilikom posete ili otvaranja.

Minić je kazao da je primećeno i da u međuizbornim periodima, odnosno neizbornim godinama, ne prestaje promotivna aktivnost.


Iz Transparentnosti Srbije traže zakonsko uređenje koje bi suzbili funkcionersku kampanju i predlažu da se propiše šta je u kampanji dozvoljeno.

Transparentnost Srbija je pored ostalog preporučila i da se zabrani učešće javnih funkcionera, premijera, ministara, poslanika, odbornika, gradonačelnika, na promotivnim skupovima, posetama i konferencijama koje organizuju vlast tokom izborne kampanje, kao i drugim dogadjajima. Preporučeno je i preciziranje pravila o izveštavanju javnosti o radu organa vlasti i javnih funkcionera u periodu predizbornih kampanja.

Nema komentara.

Ostavi komentar

antiRobotImage