Naslovna  |  Slobodnovreme  |  Gladni, u traganju za boljim čovekom(AUDIO)
Povećaj veličinu slova Vrati na prvobitnu veličinu slova Samnji veličinu slova štampaj sfsštampaj
 

Pošalji prijatelju

Slobodnovreme

11. 11. 2018. Užice

Autor: Jelena Penezić Izvor: Radio Luna/foto: Narodno pozorište Užice/JPF

Gladni, u traganju za boljim čovekom(AUDIO)

Uz teme koje se peku na stomaku…

Dramu Pet života pretužnog Milutina, po tekstu Milene Marković i režiji Aleksandre Milavić Dejvis, gledala je šeste festivalske večeri u Užicu publika 23. Jugoslovenskog pozorišnog festivala Bez prevoda.

Glumačka ekipa beogradskog Ateljea 212 je nudila putovanje kroz vreme i lutanje istorijom uz rog, dar majke koji nudi večni život.

Uz majčinu pomoć, tragali su muškarci za boljim čovekom koji bi večno živeo, a susretali publiku sa grešnim ljudima, nametali surove likove uveličanih mana, strasti, izraženih htenja za zadovoljenjem osnovnih ljudskih potreba.

Kako reče dramski pisac Almir Imširević, pred publikom je bio svet koji se raspada u pokušaju da se otrgne od ludila koje ga obuhvata.

Groteska Milene Marković je obuhvatila mitsku izmaglicu, zajednički život ljudi i životinja, doba Turaka na srpskim prostorima, vreme građanstva i prve pismenosti, svetskih ratova i socijalizma, provlačeći loše do današnjeg, korporativnog sveta na Balkanu, u Srbiji.

        Zanimljivo je što taj hod od 18. veka, od vremena Turaka na ovamo, ona zapravo razvija kroz sisteme ružnog, nasilnog i prljavog, reče dramaturg Dimitrije Kokanov.

Od narodne epske pesme i erotske poezije, sa kojima rediteljka dosta komunicira, do danas, po rečima selektora festivala Bojana Munjina, živimo iste teme koje nam se, kao i Mileni Marković kad misli i piše, kako reče, peku na stomaku.

-         Mi zapravo sve te teme paralelno živimo- šta nam se to dogodilo, zašto nam se dogodilo, kako da se ponašamo, kako ćemo prema ovome, zašto je bio komunizam, nismo se trebali ujedinjavati, trebalo je da se ujedinimo, kako je ozgledala familija- nekada je izgledala bolje, onda je bila grozna, danas ništa ne valja…, nabrajao je Munjin naglasivši da nam je predstava, na neuobičajen način, pokazala da neprestano živimo u povišenoj, šizofrenoj temperaturi.

Sve što je večno kružilo u nadi za razvojem, gladno i produžetka vrste, kako je podsetila glumica Tamara Dragičević, počelo je od žene i sa njom se završava. 

Ko je sit?

Predstava, kako je dodao glumac Ivan Mihailović, dovodi u pitanje obe krajnosti, i patrijarhat i matrijarhat.

Ima li razlike, napretka, plodnosti? 

-         Kraj poentira samo u tom pravcu da to jeste jedan duboko ukorenjeni heteronormativni mačistički okvir koji će se sigurno generisati zato što ta muška vizura nije u stanju da prepozna nešto drugo nego da bira jalovo sredstvo, objasnio je dramaturg Dimitrije Kokanov.

Estetiku ružnog bez vulgarnosti, kako reče pozorišni kritičar Aleksandra Glovacki, više racionalno nego emotivno je prihvatala publika predstave u izvođenju beogradskog Ateljea 212.  

Glumci rekoše da nije bilo ni opterećenja niti predrasuda tokom stvaralačkog procesa. Nudio im je, po rečima glumca Miodraga Sovilja, neviđenu dozu slobode i blesavljenja u konstruktivnom obliku.

Takvom pristupu su željni glumci u pozorištu danas, istakla je glumica Jovana Gavrilović objasnivši da u igri žele da se šale i blesave u okviru lucidnih sfera koje pozorište može da stvori.

-           Upravo je to bio pristup ovom komadu, Saši, probama, igranjima. To je želja koja bi da se porodi sama, dodala je. 

Predstavu Pet života pretužnog Milutina je publika nagradila ocenom 3, 48.

Festival, uz moto Bolje da gledamo život u pozorištu, nego pozorište u životu, nastavlja se večeras uz Krvave svadbe.

Nema komentara.

Ostavi komentar

antiRobotImage