Naslovna  |  Slobodnovreme  |  U potrazi za srećom i ljudskom dušom
Povećaj veličinu slova Vrati na prvobitnu veličinu slova Samnji veličinu slova štampaj sfsštampaj
 

Pošalji prijatelju

Slobodnovreme

20. 11. 2017. Užice

Autor: Jelena Penezić Izvor: Radio Luna/ foto izvor: Narodno pozorište Užice

U potrazi za srećom i ljudskom dušom

Beg od sebe na putu ka sebi, uz Svedobro...

U potrazi za ljudskom dušom, selektori ovogodišnjeg Jugoslovenskog pozorišnog festivala su velikim, dramatičnim, tragičnim temama i predstavama suprostavili, ne tako revolucionarnu, ljudsku priču malog, običnog čoveka, onog poput nas, kako kaže selektor Bojan Munjin, preplašenog, nesrećnog, lažljivog, sa pogrešnim odlukama, ali na putu ka sopstvenoj sreći.

Svedobro je priča o samoći, o unutrašnjoj borbi tog čoveka kojeg poznajemo, o pokušaju suočavanja sa sobom, sa sopstvenim pogrešnim potezima i odlukama, opravdanjima, sa strahovima i dilemama, pitanjima šta dalje i kuda sve to vodi.

Delić pokušaja bega od sebe, od nesreća, učmale sredine i malog prostora i potrage za samim sobom, za slobodom, prilikama, pokušajima samoostvarenja i boljim životom, izvlače nam iz svakodnevnice izmišljenog zabačenog mesta Svedobra univerzalni likovi, neostvareni ljudi, tri žene i dva muškarca.

Likove povezuje glavna junakinja Marina, koja je nakon nesrećne ljubavi i odustajanja od rađanja deteta, unutrašnji mir, nadu i sreću pokušala da pronađe tokom svakodnevne borbe u zabiti Svedobra, u malom svetu kojeg je sama stvorila vodeći se drugačijim principima i novim načinima borbe sa bolom. 

Menjanju sitnih životnih navika, kako objašnjava pisac teksta drame Svedobro Stevan Vraneš, čovek pribegava kao pomoćnom sredstvu radi pripreme i spremnosti za suštinsku promenu koja sledi nakon suočavanja sa unutrašnjim demonima.

Hrabre i razmažene, ljude sa predispozicijama za neuspeh i uspešne ljude koji boluju od srećnog života,  one u brakovima bez ljubavi i osobe bez ljubavi i brakova, one koji ne žele da govore jer ne vide svrhu i one koji poštuju sva moralna načela, ljude sa kontradiktornim potezima i one koji važne odluke donose sa lakoćom, ljude bez izbora i one koji ne znaju sa čime se bore i likove iz Svedobra povezuje samoća.

Beg od čistog realizma, reditelj Nemanja Ranković, našao je u poetskom, kako objašnjava, ne mireći se sa stvarnom slikom u kojoj su svi ljudi usamljeni, na ovaj ili onaj način.

Ljude u stvarnosti i likove u predstavi Svedobro okuplja i pokušaj bega iz suženog spoljnjeg prostora i unutrašnjeg sveta koji nam ne odgovara.

-         Otići ili ostati je velika tema za moju generaciju i mnoge generacije pre i posle. Ne samo u geografskom smislu otići iz Srbije, već zapravo usled svega onoga što nas šiba u životu, pitanje da li ostati onde gde se tog trenutka nalazimo ili pobeći negde, osamiti se, biti nem ili biti u rialitiju, što je neka vrsta samoće. Likovi su veoma različiti, a ta ih različitost možda i spaja. Oni su tu da naizgled ubodu bolna mesta jedni drugima, ali na kraju i da pomognu, navodi Vraneš podsetivši i na važnost porodice.

Na kraju Svedobra, svih spoljašnjih i unutrašnjih kriza i promena je početak, opet samoća i povratak sebi ili u sebe, u nultu tačku koja može voditi mračnoj stvarnosti ili novom početku.

Nadu i optimizam vide i pisac i reditelj melodrame Svedobro.

-         Taj odlazak mladih iz zemlje i uspostavljanje nekih novih životnih standarda i mogućnosti je svetlo na kraju tunela, navodi reditelj Ranković, ubeđen da je zanemeli dečko progovorio onog trenutka kad je napustio zemlju. 

Nesrećna devojka, prema rečima glumice koja je tumači, Tijane Karaičić, verovatno će da propadne i tamo gde je otišla, ali ima šansu da uspe jer se za svaku šansu grčevito drži do kraja.

Na kraju priče u kojoj se svi pomalo prepoznaju, priče koje su nam, kako kažu kritičari, u atmosferi sete, preneli glumci Narodnog pozorišta Užice sedme večeri 22. Jugoslovenskog pozorišnog festivala, usledilo je zadovoljstvo publike i ocena 4,66.

Nema komentara.

Ostavi komentar

antiRobotImage